در روزهای اخیر، موسسه اطلاعات علم و فناوری چین گزارش آماری مقالات علم و فناوری چین در سال 2022 را در پکن منتشر کرد. بر اساس این گزارش، نسبت مقالات داغ چین در جهان به رشد خود ادامه داد و برای اولین بار رتبه اول را به خود گرفت. تعداد مقالات بسیار مورد استناد همچنان در جهان رتبه دوم باقی می ماند که نزدیک به 3 درصد امتیاز سهم جهان را به خود جای داده است. تعداد مقالات منتشر شده چین در مجلات برتر بین المللی همچنان در مقام دوم جهان باقی مانده است. تعداد مقالات مجلات بین المللی سطح بالا در رتبه اول باقی ماند.

برای اولین بار تعداد مقالات داغ در چین در رتبه اول جهان قرار دارد

روزنامه گوانگ مینگ   30 / 12 / 2022

مقالات منتشر شده در دو سال گذشته، در دو ماه گذشته تعداد زیادی استناد دریافت کرده اند و تعداد استنادها وارد ‰1 برتر رشته شده است  که مقالات داغ نامیده می شوند. مقالات در 1% برتر جهان از سال 2011 تا 2021 مقالات بسیار مورد استناد نامیده می شوند. بر اساس این گزارش، تا سپتامبر 2022 تعداد مقالات داغ در چین 1808 مقاله بود که 41.7% از کل جهان را تشکیل می داد که 19.3% بر آماری سال 2021 افزایش یافت و در رتبه بندی جهانی به شماره 1 افزایش یافت. تعداد مقالات داغ در ایالات متحده 1730 است که رتبه دوم در جهان را به خود جای داده است. تعداد مقالات بسیار مورد استناد در چین 49900 مقاله بود که %27.3 از سهم جهان را به خود جای داده بود که این افزایش %16.2 بر آمار سال 2021 بود و رتبه بندی جهانی در مقام دوم باقی ماند که نزدیک به 3 درصد امتیاز سهم جهان را به خود اختصاص  داد. تعداد مقالات بسیار مورد استناد در ایالات متحده 78500 مقاله است که %42.9 از سهم جهان را به خود جای داده است که هنوز رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

در سال 2021، 18 مجله برتر بین المللی با بیش از 100000 استناد وجود داشت و در مجموع 32100 مقاله در سال 2021 منتشر شد. در میان این مقالات، چین 2045 مقاله دانشگاهی و مقالات تفسیری منتشر کرد که رتبه دوم جهان را به دست آورد که با سال 2020 مساوی بود. در سال 2021 در مجموع 371 مجله علمی و فناوری بین المللی به عنوان مجلات علمی و فناوری نماینده رشته های مختلف جهان انتخاب شدند و 228770 مقاله در مجلات بین المللی سطح بالا منتشر شده است. بر اساس نتایج تحلیل آماری نویسنده اول و واحد اول، چین 80500 مقاله در مجلات سطح بالا بین المللی منتشر کرده است که %35.2 از سهم جهان را به خود جلب کرده است که رتبه اول را در جهان به خود گرفته است.

بر اساس آمار استنادهای مقاله بین المللی، در میان 22 رشته، چین در پنج رشته یعنی علوم کشاورزی، علوم مادی، شیمی، علوم کامپیوتر، و فناوری مهندسی در رتبه اول جهان قرار دارد. تعداد استناد مقالات در 10 رشته شامل زیست شناسی و بیوشیمی، محیط زیست و بوم شناسی، زمین شناسی، ریاضیات، میکروبیولوژی، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک، رده جامع، داروسازی و سم شناسی، فیزیک، گیاه شناسی و جانوری در رتبه دوم جهان قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، در میان مقالات بین المللی منتشر شده در چین در سال 2021، 149200 مقاله مشترک بین المللی وجود داشته است که 4600 مقاله بیش از سال 2020 بوده است. مقالات مشترک بین المللی %24.4 از کل تعداد مقالات منتشر شده چین را به خود جلب کرده است. در مقالات مشترک بین المللی، نویسندگان چینی به عنوان اولین نویسنده %68.3 از کل مقالات مشترک بین المللی در چین را به خود جلب کرده اند، و شرکا 173 کشور (مناطق) را پوشش می دهند و 6 کشور برتر از این قرارند: ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا، کانادا، آلمان و ژاپن. در میان مقالات بین المللی منتشر شده توسط نویسندگان چینی در سال 2021، 532 مقاله با بیش از 100 نویسنده و بیش از 50 موسسه شریک وجود داشت که %9.7 افزایش داشت. موضوعات تحت پوشش شامل فیزیک ذرات و میدانی(partical and field physics)، ستاره شناسی و اخترفیزیک، تحقیقات فیزیک چند رشته ای، تحقیقات فیزیک هسته ای و غیره است.

کد خبر 14370